dilluns, 19 d’abril del 2010
FISH tècnica d'hibridacií in situ
Llegeix-te la informació amb detall i mira de resoldre les qüestions següents:
1- Explica amb les teves paraules en què consisteix aquesta tècnica.
2- Per què és més detallada que un cariotip senzill?
3- En què es diferencien els dos tipus de FISH de què parla l'article?
4- Tria un dels exemples de FISH en metafase i un dels exemples de FISH en interfase i explica quina anomalia genètica han detectat. Fes-ne una fitxa amb la imatge del FISH, la seva interpretació i completa-la amb informació sobre la malaltia que patiria el pacient analitzat.
dilluns, 12 d’abril del 2010
Tècniques de diagnòstic prenatal
http://www.prenatalgenetics.net/tecnica.htm
A continuació elabora una taula on es resumeixin les característiques principals de cadascuna de les tècniques explicades: Ecografia, Amniocentesi, Biòpsia de còrion, Extracció de sang fetal.
La taula ha de donar resposta a preguntes com:
És una tècnica invasiva?
Quan es pot realitzar?
De què ens informa?
Quin teixit analitza?
Quins riscos comporta?
A més a més la pàgina també explica amb detall en què consisteixen les Proves Citogenètiques i la Hibridació in situ.
Sabries explicar en què es diferencien?
Has de fer aquests dos exercics en un document word i lliurar-lo a la professora el proper dia de classe.
divendres, 12 de febrer del 2010
Fotos laboratori: Extracció ADN espinacs
divendres, 18 de desembre del 2009
Unitat 4 Tectònica de plaques
1- En quin any Wegwner va emetre la seva teoria sobre la unió dels continrnts?
2- Segons Wegener, com s'anomena el supercontinent que es va formar fa 300 Ma?
3- I el superoceà que l'envoltava?
4- A quina velocitat s'allunya amèrica d'europa?
5- Què permet entendre el model de tectònica de plaques?
L'activitat interna del planeta
1- Quines són les ones sísmiques que es generen quan hi ha un terratrèmol?
2-La velocitat de les ones sísmiques és constant?
3-Quines són les capes de la Terra?
4-Hi ha alguna de les capes que es comporti com un líquid?
5- Què passa quan una placa oceànica es desplaça sota una placa continental?
El vulcanisme al sud d'Itàlia
1- On es troba el volcà Etna?
2-A quina profunditat aproximada es troba la lava que emana del volcà?
3-Quant mesura el cràter més gran?
4-A quina velocitat circula la lava vessant avall?
5-La terra volcànica és fèrtil?
6- Com s'anomena el riu que hi ha al nord?
7- Quines plantes hi ha al vessant sud de l'Etna?
8-Què és la pedra tosca? i l'obsidiana?
9-A quina temperatura surten les fumaroles?
dijous, 19 de novembre del 2009
MESURES PER CONSERVAR LA BIODIVERSITAT
Les categories de protecció d'aquestes reserves són molt diverses. Per exemple, a Espanya, entre les figures de protecció a nivell estatal, les regionals i les locals, n'hi ha fins a vint-i-un tipus diferents. La UICN (Unió Internacional per a la Conservació de la Natura) recomana cinc categories de protecció.
I. Reserva científica
Activitat prevista:No s'hi pot fer res, només recerca
% mundial: 9%
II. Parcs nacionals
Restriccions a totes les activitats, i molt especialment, a les extractives.
Turisme permès amb condicions
60 %
III. Reserva o parc natural
Per a la conservació d'un hàbitat o d'una espècie concreta.
Es permeten les activitats humanes tradicionals i el turisme
25 %
IV. Monuments naturals
Aspectes molt específics del paisatge, en molts casos geològics
1 %
V. Paisatge protegit
Aspectes estètics. Restriccions menors
5 %
RESERVA DE LA BIOSFERA
Ja en els anys seixantes, la pròpia UNESCO es va mostrar molt preocupada per la desaparició de moltes àrees poc transformades per l'home, especialment a països del tercer món, i va crear una figura específica, les reserves de la biosfera. En elles és tant important la preservació dels seus valors ambientals com de les poblacions humanes que hi viuen, i es fa un èmfasi especial en la sostenibilitat de tot el sistema, incloses les poblacions humanes. Avui en dia hi ha més de tres centes reserves de la biosfera en setanta-cinc països que cobreixen més d'un milió i mig de quilòmetres quadrats. Dissortadament aquesta és un figura d'establiment voluntari que de vegades no porta aparellada la infrastructura necessària per garantir la seva conservació. El Montseny, Menorca o l'illa de Lanzarote, són reserves de la biosfera, el que ha suposat un motor per engegar mesures de conservació d'aquests i altres espais.
Tant Espanya com Catalunya tenen una política de protecció de la biodiversitat com correspon a la seva situació geogràfica. A Catalunya el PEIN (llei 12/1985) és l'instrument que intenta aportar mesures per a garantir la protecció de gairebé un 20% del territori, que és complementada amb la planificació dels corredors biològics que els han de connectar.
ACTIVITAT:
Estic segura que després de parlar tant de biodiversitat al llarg de la setmana, us hauran agafat unes ganes boges de conèixer espais especialment protegits pel seu gran valor de biodiversitat. És per això que us proposo que trieu 5 espais naturals del món a on us agradaria viatjar per conèixer un exemple de cadascuna de les 5 categories d'espais protegits que abans us he explicat.
Quan els hagueu triat, en un document de word, hi poseu una breu explicació per a cadascun d'ells: Localització geogràfica, interès per al visitant, mesures restrictives, algunes fotos...
Potser alguna de les destinacions serà la que triareu per a les properes vacances!!!

dimarts, 17 de novembre del 2009

En tractar el tema de la biodiversitat entre espècies, no podem passar per alt el problema de l’extinció d’un bon nombre d’aquestes
…i no parlo només del dinosaures…sinó de les espècies que despareixen actualment o bé que corren risc de perdre’s per sempre.

Seria interessant que, abans d’endinsar-vos en la llista d’espècies amenaçades, us fixessiu en
*qui són els responsables d’elaborar i actualitzar aquest inventari
*quina classificació fan servir
*quantes espècies hi ha dins la llista vermella
*quantes hi ha dins de cada categoria
Un cop estigueu ben informats, potser ja podreu posar-vos a fer l’activitat que us proposem per avui. Per dur-la a terme seguiu els passos següents :
1- Aneu a la pàgina principal de la Red List http://www.iucnredlist.org/.
2- Clickeu sobre l’opció titulada: The IUCN Red List web site made easy: a users’guide is now available!. En aquest enllaç us recondueixen cap a unes isntruccions escrites o en forma de vídeo del you tube per poder fer una bona consulta a la Red List.
Consulteu un dels 2 links proposats o tots dos.
3- Aneu a other search options que trobareu a la part superior de la pàgina de la Red List i feu la cerca per Location
4- Mireu en quin territori us heu de centrar segons el grup:
1r-2n
Grup 1: Land Regions.Antarctic
Grup 2: Land Regions. Caribbean Islands
Grup 3: Land Regions. East Asia
Grup 4: Land Regions. Mesoamerica
Grup 5: Land Regions. North Africa
Grup 6: Land Regions. North America
Grup 7: Land Regions. North Asia
Grup 8: Land Regions. Oceania
Grup 9: Land Regions. South America
3r-4t
Grup 1: Land Regions.West and central asia
Grup 2: Marine Areas. Arctic Sea
Grup 3: Marine Areas. Atlantic-Antarctic
Grup 4: Marine Areas. Atlantic-eastern central
Grup 5: Marine Areas. Atlantic-northeast
Grup 6: Marine Areas. Atlantic-northwest
Grup 7: Marine Areas. Atlantic-southeast
Grup 8: Marine Areas. Atlantic-southwest
Grup 9: Marine Areas. Indian ocean
Grup 10: Marine Areas. Mediterranean and Black Sea
Grup 11: Marine Areas. Pacific-northeast
Grup 12: Marine Areas. Pacific-southwest
5- Clickeu sobre la zona indicada i us apareixerà la llista, per ordre alfabètic de les epècies classificades en la Red List per a aquesta regió concreta.
6- Trieu 3 espècies que estiguin classificades com a endangered o critically endangered.
7- Busqueu una foto de cada espècie triada per exposar a la mostra "Mira'ls bé...aviat ja no hi seran" i ompliu una fitxa com la del model per a cadascuna.
Taxonomia:
Informació sobre el seu estat (vulnerable, en perill,…):
Distribució geogràfica:
Hàbitat:
8- Enganxeu la foto al marc de cartolina i lliureu-la als professors juntament amb la fitxa de dades.